در این مقاله به بررسی تولید، توزیع و مصرف موسیقی رپ در ایران میپردازیم. در پایان با استفاده از بعضی نظریات بوردیو به خصوص مفاهیم میدان، عادتواره، سلایق و تمایز او دادههای موجود را تحلیل میکنیم.
تولید
تولید و انتشار آلبوم و قطعههای موسیقی که پیش از این علاوه بر پیچیدگیهای روند کسب مجوز و تهیه آلبوم، در انحصار شرکتهای خاصی بود دگرگون شده و امروز هر شهروند با کمترین سطح دانش و امکانات میتواند در نقش یک تولیدکننده ظاهر شود. همین گسترده شدن طیف تولیدکنندگان قطعههای رپ است که باعث گستردگی موضوعات و مفاهیم مطرح شده در موسیقی رپ میشود. از آنجایی که جوانان ایرانی به گروههای اجتماعی، فکری، قومی و طبقاتی متفاوتی تعلق دارند و تفکرات آنها دغدغهها و اندیشههای گستردهای را شامل میشود، در موسیقی رپ که از معدود عرصههای بیواسطه بازنمایی این اندیشهها و تفکرات است با موضوعات گسترده و بسیار متنوعی روبرو هستیم. موضوعاتی که هر کدام ریشه در مسئلهای اجتماعی دارند و موقعیت اجتماعی خاصی را توصیف و روایت میکنند که ذهن تعدادی از جوانان جامعه را اشغال کرده است.
نکتهی قابل توجه در سبک موسیقی رپ، آوانگاردهای آن هستند که در مورد اینها باید گفت که به علت شناخت کم از علم موسیقی و همچنین شناخت کم از رپ جهانی این آوانگاردها با کمترین امکانات و به صورت سعی و خطا شروع به تولید این سبک موسیقی کردند و توانستهاند رپ فارسی را با پیشرفت قابل ملاحظهای مواجه سازند. بر اساس بعضی آمارهای رسمی و غیررسمی چیزی حدود هزار تا دوهزار خوانندهی آماتور و حرفهای رپ فارسی در کشور وجود دارد که این تعداد روز به روز در حال افزایش است.
در ایران تولید موسیقی رپ عمدتا به صورت زیرزمینی صورت میگیرد. در چشم انداز جهانی موسیقی زیرزمینی به آن نوع موسیقی اطلاق میشود که بر خلاف جریان تجاری رایج در صنعت موسیقی حرکت میکنند. بدین معنا که گروههای فعال در این حوزه ترجیح میدهند استقلال هنری خویش را حفظ کرده و از نظر ذائقهی هنری دنبالهروی شرکتهای بزرگ موسیقی نشوند. اما در ایران موسیقی زیرزمینی تعریف دیگری دارد. در واقع در ایران هر قطعهی موسیقی که نتواند مجوز وزارت ارشاد برای ورود به بازار رسمی را بگیرد، موسیقی زیرزمینی نام میگیرد و گروههای تولیدکنندهی این نوع موسیقیها را گروههای زیرزمینی میگویند. البته عدم اعطای مجوز به یک قطعهی موسیقی و زیرزمینی شدن آن، دلیلی بر تکثیر و توزیع آن موسیقی در تعداد محدود و کم مخاطب بودن آن نیست، بلکه برعکس بعضی قطعات موسیقی زیرزمینی رکورد تکثیر در کشور را شکستهاند.
برچسب : نویسنده : 00861rap1 بازدید : 58